الخميس، 29 أغسطس 2024

لاتيني ولا تغديني

 

خطر في بالي لأسباب مجهولة أحاول أجمع الي اعرفه من المقولات الي قالها علماء باللغة اللاتينية تحديداً. خلينا نجرب ولو تعرفوا اكتر حطوها في الكومنتات. حالياً علي بالي دول ، بس لو افتكرت تاني حكتبهم. دول اكتر حاجات فاكرها علشان بحكي القصص بتاعتها في محاضراتي: 
 
نيوتن:
 Hypothesis non fingo
 I frame no hypothesis
 عليطلاج معرفش يسطا
 
في كتابه الشهير ال principia علشان يقول انا معرفش ايه قوة الجاذبية ، اعرف بس امثل تأثيرها رياضياً ، انما هي ايه الله اعلم (باللاتيني).
 
جاليليو:
 eppur si muove
 But it moves
أكسمبلاه بتتحرك 
 
يقال ان بعد ما تراجع عن قوله ان الارض ثابتة لا تتحرك ولا تدور حول الشمس امام محاكم التفتيش انه وهو ماشي من قدام القضاه همس الجملة دي وسمعها احد الحاضرين ونقلها‫.‫
 
ديكارت
 Cogito Ergo Sum
 I think, therefore I am
انا افكر اذاً انا موجود 
 
يقال ان عمنا ديكارت لما حاول بكل الطرق العقلية انه يثبت انه موجود وفشل فقالك خلاص انا بفكر يبقي انا موجود وتبقي دي مسلمة في فلسفتي وخلصنا ماتوجعوش دماغي‫.‫
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق