الخميس، 4 أبريل 2024

لو سمحت يا دكتور عندي فكرة حتكسر الدنيا ‫، ممكن تساعدني ونقسم نوبل سوا‫؟

4-2-2024

 موضوع إتكلمت فيه قبل كدة كتير ‫، بس حعيد علشان إلي فاتهم‫:

 
أي حد بيشتغل في العلوم ‫(‫‫خصوصاً الفيزيا ماتفهمش ليه)‫ بتجيله رسايل كتير من نوعية‫: أنا عندي فكرة حتكسر الدنيا بس للأسف أنا مش دارس وعندي مشكلة في الرياضيات ‫، ياريت تساعدني ونقسم جايزة نوبل سوا‫.‫
 
حالياً عندي في الأزرز تلاتربع رسايل من دول‫.‫ وحرد عليهم كلهم مرة واحدة‫ هنا:
 
الإجابة المختصرة‫:
 
فكرتك غلط!‏
 
أيوة ‫، زي ما قريت كدة ‫، فكرتك غلط من غير ما أقراها‫.‫ عايز تشتغل صح‫؟ روح إدرس‫.‫ أربع سنين بكالوريوس ‫، ست او سبع سنين ماجستير ودكتوراه ‫، مرحلة أبحاث ما بعد الدكتوراه ‫، وبعد كل ده إبقي إطلع بأفكار جديدة‫.‫ لأن اي فكرة حتطلع بيها قبل كدة غلط‫.‫ من غير ما أقراها ‫، من غير ما أضيع وقتي في فهمها ‫، من غير ما أرد عليك أصلاً‫.‫ عارف إمتي تبقي فكرتك تستاهل وقتك‫؟ لما إنت نفسك تقدر تعملها بنفسك ومش محتاجني ‫، لما تبقي عندك المعرفية تشتغل إزاي ‫، ولما تبقي عارف تنشر إزاي‫.‫
 
طيب يا دكتور مش حرام عليك‫؟ مش يمكن الفكرة دي عبقرية وفعلاً صحيحة‫؟ مش يمكن الشخص ده عبقري العباقرة وفعلاً حل كل مشاكل الدنيا‫؟
 
ممكن ‫، أكيد كل شيء ممكن ‫، بس بناء علي تجربتي في العلوم إحتمالية حدوث ذلك أقل بكتير جداً جداً جداً من إحتمالية إني اكسب ميت مليون دولار من اليانصيب بكرة‫.‫ فيه إحتمال أكسب‫؟ أكيد فيه‫.‫ هل ده يستدعي إني أضيع وقتي وفلوسي علي شرا تذاكر يانصيب‫؟ لأ طبعاً‫.‫
 
طيب انا قاسي كدة‫؟ مش أحسن أقولها بطريقة ألطف‫؟ إطلاقاً ‫، العكس هو الصحيح‫.‫ لو قلتها بطريقة ألطف يبقي بغشك ‫، بديك أمل في حاجة انا عارف إنها تضييع لوقتك‫ إنت‫.‫
ودمتم‫.‫
 
Light bulb, idea
 
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق